MENI

"Crni petak" pred vratima, kako se šoping histerija prenela i na nas

Stiže Crni petak, dan velikih popusta koji mnogi jedva čekaju. Crni petak ove godine pada 24. novembra. Mnogi su već počeli da najavljuju svoje popuste, a po svemu sudeći ponuda će biti bogata. Najuporniji već sada imaju strategije šta će i gde da kupe. Kupovna navika započeta u SAD, a zatim proširena na ceo svet, i u Srbiji godinama unazad oblikuje poslednje dane novembra. Uprkos globalnoj krizi, i ove godine se od "Crnog petka" u našoj zemlji ne odustaje, te trgovci već najavljuju sniženja..

Foto: Pixabay

Fenomen najveće rasprodaje poslednjeg petka u novembru dolazi iz najveće zemlje kupoholičara – Amerike. 

Obeležava se kao dan koji sledi nakon čuvenog Dana zahvalnosti, jednog od najvažnijih praznika američkih porodica. Kako je Dan zahvalnosti uvek poslednji četvrtak u mesecu, datum Black Friday-a je poslednji petak. 

Zbog dana kada se obeležava razumemo zašto je “petak”, ali zašto je “Crni”?

Naziv “Crni petak” potiče od događaja iz daleke 1969. godine.

U petak, 24. novembra 1864. godine se dogodila katastrofa na berzi. Cena zlata je, nakon perioda velikih špekulacija, opala, a tržišta su doživela krah. Onda su ovaj dan ekonomisti nazvali Crnim petkom, kako bi slikovito objasnili enormni negativan uticaj ovog događaja na ekonomiju. 

Ali kada je Crni petak kakav danas znamo preuzeo ovaj naziv? 

Zapravo, ovaj događaj je nastao mnogo pre nego što je tako i imenovan.

U nameri da otvore sezonu prazničnih kupovina na bombastičan način i privuku kupce, marketinški stručnjaci i ekonomisti osmislili su adekvatnu metodu i odličan tajming: 

Nakon Dana zahvalnosti će ponuditi velike popuste, oslanjajući se na to da kompanije ovaj petak uglavnom progalašavaju neradnim danom, a čak i kada to ne čine – američki državljani rado ga uvrste u svoje slobodne dane kako bi “spojili” Thanksgiving sa vikendom. 

Ovako obuhvataju najavu prazničnih kupovina, predstavljanje ponude velikom broju kupaca, ali i osiguravaju da će u kupovinu doći veliki broj ljudi, kako su tog dana slobodni. 

Ova rasprodaja je odmah postala veliki hit, a čak i one prodavnice koje nisu planirale da ponude velike popuste ovog dana su u nameri da budu konkurentnije na tržištu to i učinile. 

Od ovog trenutka, sve ostalo je istorija.

Ovaj događaj širom SAD postaje tradicionalni dan najvećih popusta, za koje se mnogi brendovi pripremaju čitave godine, a neki samo ovog dana imaju veći obrt kupoprodaje nego tokom cele godine!

Tako je ovaj događaj zavredio i ovakav naziv – ljudi su počeli da ga zovu Crnim petkom kako bi objasnili haos i ogromne redove u prodavnicama. 

Stručnjaci za odnose sa javnošću 1961. godine počinju da rade na rebrendingu Crnog petka, pokušavajući da ga predstave kao dan za zabavu i lepo vreme za kupovinu sa celom porodicom, umesto gužvama u šopingu, a usledeli su i pokušaji da se preimenuje u “Veliki petak”, što nije uspelo.

Uskoro, koncept ovog događaja počeo je da se širi i po ostatku sveta, naročito u području zapadne Evrope, a pre nekoliko godina stigao je i u našu zemlju! Iako nemamo Dan zahvalnosti, kraj novembra je i za nas idealno vreme za praznični šoping i najavu zimskih kolekcija!

Mnogi trgovci već sada imaju ozbiljne strategije - neki će sniženja proširiti na ceo vikend, neki na celu nedelju, dok su pojedini praktično ceo novembar označili mesecom sniženja. Pojedini trgovci već su objavili početak "Crnog petka 2023.".

 Većina trgovaca već je na svojim sajtovima istakla popuste , dok su mnogi odavno krenuli sa slanjem njuzletera i poruka svojim vernim kupcima o tome kolika sniženja treba da očekuju.

A sniženja će biti na praktično sve što bi moglo da vam zatreba. Kako prodavci kažu, mnogi građani pažljivo su isplanirali šta će da kupuju jer se na, recimo, kupovinu bele tehnike, sportske odeće za čitavu porodicu ili čak i uplatu letovanja može mnogo uštedeti.

Snižene ranijih godina na Crni petak bile i cene garderobe, obuće, elegantnih torbi, ali i posuđa, nameštaja, kozmetike i raznih preparata za higijenu. I tu su popusti bili od 20 do 45 odsto, kao i na obuću i torbe.

Najveći broj prodavaca ranijih godina apelovali su da se kupuje onlajn ili da barem onlajn poručujete robu, a zatim da je pokupe u radnjama, kako se ne bi stvarale gužve.

Нема коментара:

Постави коментар